هجدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه کافرون و حشر، مرداد ۹۵

سوره مبارکه کافرون
استاد چیت چیان
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
برای اینکه جلسه مان از نورانیت سورهی مبارکهی کافرون بهره مند شود یک بار سوره را قرائت میکنیم.
من خیلی خوشحالم که اینجا هستم. به خاطر شماست نمیدانم یا به خاطر جمکران و یا شاید همه اش. من کم دیدهام که برای سورهی کافرون مجلس بگیرند و این سورهها و سورههایی چون مسد و توبه بیشتر در جنگ و برای معرکه هستند. کافرون سورهی برائت است. این سوره یک چهارم قرآن است. سورهی توحید هم یک سوم قرآن است یعنی سه سطح توحید داریم. سورهی کافرون و سورهی توحید زوج سوره اند. این سوره 4 واژه بیشتر ندارد و بقیه تکرار آنهاست.
هفدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه حمد، خرداد ۹۵

سخنران: استاد چیت چیان
دریافت فایل صوتی نشست هفدهم
فایل pdf مباحث مطرح شده در نشست هفدهم
به کوشش سرکار خانم قیاسی
سوره مبارکه حمد
الحمد لله رب العالمین. حمد را ترجمه می کنند ستایش اما ترجمه دقیق تر آن یعنی انعکاس حسن. وقتی شما با یک حسنی روبه رو شوید و آن را منعکس کنید می شود حمد. مثلا شما یک گل زیبا می بینید و به به می گویید این مدح می شود. حمد انعکاس دارد. مثلا یکی از حسن های آب، انعطاف است. حالا اگر من این حسن را دیدم و آن را منعکس کردم در خودم، یعنی در خودم آن انعطاف را ایجاد کردم، به این کار می گویند حمد و این با مدح فرق می کند. به همین دلیل می گویند حمد فقط برای خداست. زیرا حسن پدیده ها به دلیل اینکه اسم هستند از جانب خدا به آنها داده شده و از خودشان نیست. ما از پدیده ها صفت و اصل را بیرون می کشیم و آن را منعکس می کنیم.
ما فقط حسن خدا را می توانیم منعکس کنیم. خدایی که رب عالمین است. یعنی نظام ربوبیت و سوق به کمال موجودات هستی به دست او است.
شانزدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه ملک، اردیبهشت ۹۵

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
سوره ملک
استاد چیت چیان
وجود عبارات پیچیده و دشوار در این سوره، کشف روابط بین آیات را کمی مشکل میکند. اما آنچه که انسان را ترغیب به قرائت آن میکند، روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در باب این سوره است: «دوست داشتم این سوره در قلب تمامی مومنین حک بود.» در واقع، مجموعه محتوای قرآن که بایستی مدام ذکر شود اینقدر در این سوره جدی و اساسی است که دوست دارند در جان مومنین حک شود. سوره یس و ملک چنین ویژگی دارند. لذا جزء سوره های بنیادی نظام معرفتی قرآن هستند. این سوره ۴ موضوع را بیان میکند: ۱. تبارک بودن نظام خداوند و پیوستگی این نظام. هدف از خلقت انجام بهترین عمل توسط انسان است. ۲. علت جهنمی شدن انسانها، نداشتن خشیت است. ۳. احساس امنیت کاذب انسان باعث نداشتن خشیت میشود.۴. عاقبت پیامبر و کفار.
پانزدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سورهی مبارکه مدثر، اسفند ۹۴

سخنران: استاد چیت چیان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾ قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿٣﴾
َثِیَابَکَ فَطَهِّرْ ﴿٤﴾ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥﴾ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ ﴿٦﴾ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ﴿٧﴾
ثیاب: قسمت پایین لباس. یعنی بخشی از روحت که بیشترین تماس را با جامعه دارد.
و لاتمنن: منت نگذار و کارت را زیادتر کن.
ذرنی و من خلقت… وحیدا: حال برای خلقت است. که به نظر علامه بهترین حالت برای ترجمه آیه است. البته هیچ اشکال نحوی ای ندارد که به سایر ترجمهها هم فکرکنیم.
شهودا…: چشم گیر و جلوه دار.
یک وقتی در تدبر قرآن بنشینیم و آیات “ان فی ذلک آیة” را بررسی کنیم. یکی از سوره هایش جاثیه است.
تفکیر یعنی از اجزا جوری استفاده کنیم که به منویات خودمان برسیم. متضادش میشود تفکر. تفکیر بد است و تفکر خوب.
چهاردهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه قلم، بهمن ۹۴

سورهی مبارکهی قلم – استاد رجبعلی:
دو مدل خوانش داریم: ۱- خواندن و جلو رفتن صرف. ۲- خواندن خطوط اصلی سوره.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱)
دومین ورود حرف نون است… به این نکته دقت کنید که شروع یک سوره بعد از بسم الله، نون است. حروف اول چیزی است که دلالت دارد به خودش (نون)، شما نون را میبینید؟ نمیگویم نان، در بیرون ” نون” داریم؟!
مثلا برای صندلی در ذهن سریع میتوان مصداق پیدا کرد. نون دقیقا کجاست؟! وارد یک فضای خاص میشود، نووووون، فضایی از دهان است و از جنس کلام.
وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱) و قسم به قلم آن چه مینویسد.
سطر یعنی صفی از نوشتهها، آدمها و … قلم معلوم نیست که چیست؟
سیزدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه علق، دی ۹۴

استاد چیت چیان
بسم الله الرحمن الرحیم
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکْرَمُ ﴿٣﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿٥﴾ کَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغَى ﴿٦﴾ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿٧﴾ إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ﴿٨﴾ أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى ﴿٩﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ﴿١٠﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿١١﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿١٢﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿١٣﴾ أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى ﴿١٤﴾ کَلا لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ ﴿١٥﴾ نَاصِیَةٍ کَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿١٦﴾ فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ ﴿١٧﴾ سَنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ ﴿١٨﴾ کَلا لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ﴿١٩﴾
۱) بخوان (قرائت کن) به نام پروردگارت که آفرید. ۲) انسان را از عَلَقه آفرید. ۳) بخوان و پروردگار تو کریمترین [ کریمان ] است. ۴) همان کس که به وسیله قلم آموخت. ۵) آنچه را که انسان نمیدانست [ بتدریج به او ] آموخت. ۶) حقّاً که انسان سرکشی می کند. ۷) همین که خود را بی نیاز پندارد. ۸) در حقیقت، بازگشت به سوی پروردگار توست. ۹) آیا دیدی آن کس را که باز میداشت ۱۰) بنده ای را آن گاه که نماز میگزارد؟ ۱۱) چه پنداری اگر او بر هدایت باشد. ۱۲) یا به پرهیزگاری وادارد [برای او بهتر نیست]؟ ۱۳) [و باز] آیا چه پنداری [ که ] اگر او به تکذیب پردازد و روی برگردانَد [ چه کیفری در پیش دارد]؟ ۱۴)مگر ندانسته که خدا میبیند؟ آیا نمیداند که خدا میبیند؟ ۱۵) زنهار اگر باز نایستد، موی پیشانی [او] را سخت بگیریم ۱۶) [همان]مویِ پیشانی دروغزن گناهپیشه را. ۱۷) [گو] تا گروه خود را بخواند.۱۸) بزودی آتشبانان را فرا خوانیم. ۱۹) زنهار! فرمانش مَبَر و سجده کن و خود را [به خدا] نزدیک گردان. سجده کن و به خدا نزدیک شو.
*بزرگترین اشتباهی که به مردم گفته شد این بود که علما قرآن بخوانند و مردم سوالهایشان را به آنها عرضه کنند. در حالیکه در قرآن گفته شده که تدبر کنید.
دوازدهمین نشست- قسمت سوم- سورهی مبارکه عبس

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
یک سری سوال و جواب در رابطه با کلمات و روح معنا و مفردات و ترجمهی لغات از آقای اخوت پرسیده شد.
قرائت سورهی مبارکه ی عبس
در قسمت قبل سوره، واژه ها، دسته بندی و ارتباطات را خواندیم.
یک سری انسان در سوره هست که نقش آفرینی میکنند …
در قسمت اول مبنای خداوند مطرح بود که سعی و خشیت است و مبنای انسانها که تواناییها و استعدادهاست.
دوم ذکر و قرآن که میتواند با نگاه به طعام نیز مرتبط شود.
سوم سیر انسان و استعدادها. چهارم بحث خوراکیها. پنجم قیامت مرتبط با اول سوره.
بر اساس این سوره تخصیصهای امکانات در نظام آموزشی چگونه باید باشد؟ فعلاً فقط نظام بر استعداد سوار است و نه بر سعی و خشیت…
سوال
وقوف بر سوره چگونه با روزی 50 آیه جمع میشود؟
دوازدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه عبس

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سوره مبارکه عبس
هر کسی در جلسه یک آرزوی خیلی مهم برای خودش داشته باشد و برای استجابت دعای خودش و بقیه صلواتی بفرستد.
ارتباط سورهی مبارکهی عبس و افسردگی را در قسمت دوم بحث توضیح میدهیم که نشان دهندهی اهمیت روشمندی کار با قرآن است؛ قصد ما این است که در 5/2 سال که دوستان روش-ها را یاد میگیرند منجر به استخراج بهتر پژوهشهای قرآنی شود.
سورهی عبس را به همان شکل سورهی همزه ادامه میدهیم.
سورهی مبارکه عبس آخرین سورهی مبارکهی جزوهی مقدمات است.
چرا در مقدمات این سوره ها آمده است؟
در مقدمات تدبر به دلیل اینکه مبدا ورود به طهارت است (طهارت های اجتماعی…) سوره هایی انتخاب شده اند که هم طهارت اجتماعی دارند و هم حضورشان در بخش مقدمات بودن جزوه مهم است.
دوازدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه همزه

شروع نوشتن یک میثاق نامه در این سفر مشهد که ان شاء الله به آن پایبند باشیم؛
(فایل میثاق نامه برای هر گونه دخل و تصرف باز می باشد.)
ابتدا مقدمات تدبر را تکمیل میکنیم و بعد سراغ تفکر میرویم.
مهمترین غایت مقدمات این است که :
– فرد یک برنامه ی شخصی قرآن خواندن برای خودش بگذارد.
– هم چنین به یک طهارت نسبی برسد زیرا کسی که آلودگی هایی دارد نمی تواند به عمق قرآن برسد.
بدین منظور طهارت هایی در این کتاب (مقدمات تدبر) آمده است. مثلا یکی از بحث های طهارتی بحث دوری از طعنه است به خود یا دیگری…
ما توصیه مان این است که یک دفترچه داشته باشید… قــرآن 1700 کلمه دارد که با احتساب ریشه ها و تقابل ها 1200 کلمه می شود. که هر کلمه ای که می خوانید در آن یادداشت کنید.
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم ترحم علی عجزنا.
یازدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره های مبارکه ضحی و کهف

سوره مبارکهی ضحی و کهف
معرفی بحث تدبر به صورت عینی و کاربردی در این چند کارگاه بررسی میشود. ماجرای تدبر در قرآن از خود قرآن گرفته میشود. تدبر در قرآن واجب معرفتی است. پیش از ورود به حیطهی عمل لازم است بدانیم:
تدبر چیست؟
اقوال مختلفی وجود دارد؛ به طور کلی تدبر رویکردی عمیق در قرآن است به گونه ای که بتوان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد؛ که بدین صورت بر هر مسلمانی واجب است.
شایسته است انسان در تدبر ” ادب” داسته باشد.” ادب” مجموعهی اصول است که باید بر مبنای آن پیش رفت… باید “تقوای علم” داشته باشیم یعنی هم راه علم باز باشد و هم ادب آن وجود داشته باشد.
امام خمینی: بزرگترین انحراف بشر امروزی، در رابطه با قرآن این بوده که با چوب تفسیر به رای جلوی راه را بسته اند.
باید باب تدبر باز شود به همراه ادب تدبر…
نکته: مسیر های زیادی برای تدبر وجود دارد. و هیچ کدام وحی منزل نیست. باید بروید یک روش را انتخاب کنید و ۰ تا ۱۰۰ آن را بروید. پرش انجام ندهید. در یک روش تخصص پیدا کنید.
یازدهمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه کهف

بهترین زمانهای عمر آدمی آن زمانهایی است که انسان سر سفرهی قرآن است و سر جلسات قرآن. قضاوت این مطلب را بعد از ۸ سال دیگر میفهمید و درک میکنید…
بحث مربوطه روی سورهی مبارکهی کهف است.
یک نکتهی خیلی مهم از سورهی کهف که در ثواب قرآئت است اینکه هر کس شهادت میخواهد سورهی مبارکهی کهف را بخواند… سورهی کهف قیام آفرین ست…
در تدبر سوره گاهی سوره را صِرف فهم حقایق میخوانیم و با آن انس می گیریم که بهترین روش است. مثل وقوف و همنشینی با یک سوره است و در خودسازی خیلی مهم است که قرائت سوره ها در زمانهای خاص داشته باشیم…
قرائت کهف در روز جمعه… و سورهی مبارکهی اسرا در شب جمعه که نشان از حقایق آنهاست.
بحث سورهی کهف:
داستان اول یک محیط را نشان میدهد که عده ای به خاطر فساد به غار پناه میبرند.
داستان دوم باغ است و محاورهی بین دو نفر.
هفتمین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه یس، اسفند ۹۲

سخنران: استاد چیت چیان
سوره مبارکه یس تجلی اراده و امر خدا در ایجاد را از ملک تا ملکوت بیان کرده و آن را در احیای انسانها که توسط انذار پیامبر اکرم صورت میگیرد نشان میدهد. احیایی که با نزول قرآن و صراط مستقیم صورت میگیرد. پذیرش انذار در انسان شرایطی لازم دارد که وجود آنها انسان را به احیا رسانیده که در غیر اینصورت انسان به زنجیرهای ضلالت و نابینایی دچار میشود. انسانی که همواره نیاز خود را در این احیا میبیند در مدار فطرتش برای آن دائم در تلاش و تکاپو است و آن را مییابد.
ششمین نشست باشگاه قرآنی نور، استخراج مدل، فرایند و استراتژی از آیات قرآن، شهریور ۹۲

سخنران:حجت الاسلام والمسلمین واسطی
چگونه می توان از آیات و روایات یک فرآیند، مدل، سیستم، استراتژی و برنامه (بسته به موقعیت) استخراج کرد ؟
استراتژی به معنای این است که شما با کمترین ورودی بهترین خروجی را برداشت کنید. (جریان بهینه از یک سیستم است)
به همین منظور هویت دین یک هویت استراتژیک ساز است. انسان توسعه یافته از نظر اسلام انسانی است که احساس حضور خدا در او به طور متداوم گسترش پیدا میکند. هر آیه و روایتی را به غیر از مقیاس انسانی میتوان در مقیاسهای کلان و کلی هم بررسی کرد و متوجه دیدگاه آن شد. مثلا ” اقنع تعز” اقنع به معنای بهینه سازی مصرف و تعز به معنای برتری در محیط رقابتی و در کل بهینه سازی موجب برتری در محیط رقابتی میشود. اگر با این دیدگاه نگاه کنیم هم در مقیاس خرد نتیجه خواهیم گرفت و هم در نگاه کلان، ملی و بین المللی.
پنجمین نشست باشگاه قرآنی نور، نکاتی پیرامون حفظ قرآن، تیر ۹۲

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین طباطبایی
روشهای حفظ قرآن:
۱. اگر شخصی میخواهد خودش به تنهایی و بدون حضور در کلاسها و جلسات، حفظ قرآن را شروع کند باید به این نکته توجه کند که این عمل را با تفکر و تأمل انجام دهد (حفظ قرآن به دو صورت امکان پذیر میباشد:
– حفظ موضوعی
– حفظ ترتیبی (آیات به صورت متوالی حفظ شوند، برای آسانتر شدن این کار میتوانید برای آیات مشابه رمز گذاری کنید.)
۲. مرور آیات که این عمل باعث تثبیت آیات در حافظه بلند مدت ما میشود.
سومین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه شمس، اسفند ۹۱

سخنران: استاد رضازاده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾
خداوند انسان را از جایی به نام دنیا آفرید و در نهایت هم به آخرت میرسیم. بین دنیا و آخرت فاصله ای تعریف میشود که ما هر چه به دنیا نزدیک شویم یعنی به فانی نزدیک شده ایم و اگر به آخرت نزدیک شویم یعنی به باقی نزدیک شده ایم .
مراحل سه گانه ی تقوا (معنای تقوا):
- ایمان و عمل صالح
- انجام کارهای خوب و بهتر (اعمال ثواب )
- احسان و نیکوکاری
تدبر به معنای فهم تدبیر و عمل کردن به آن میباشد.
دومین نشست باشگاه قرآنی نور، موضوع تولی و تبری، بهمن ۹۱

سخنران: آیت الله جاودان
قرآن میفرماید هر کس که عمل صالح بکند و ایمان هم داشته باشد ثمر دارد. این آدمی را به حیات طیبه میرساند. در روایاتی که در ذیل حیات طیبه آمده میفرماید یعنی قناعت. اگر ساختمانهایی که در کنار هم قرار دارند و ریشه هایشان یکی است اگر یکی خرد شود همه فرو میریزد من اینجور فکر میکنم. مجموعه صفات بد مثل تکبر و بخل و کینه و… اینها همه ساختمانهایی بلندی هستند که روی صخره بنا شده است. هرگناهی که ما میکنیم ریشه در یک ضعف ایمانی دارد و این یعنی چه؟ ببینید من بیست درصد از وجودم ایمان دارد آن مقدار که خالی است را میگویند شرک است. خدا را قبول داری اما مقامت را هم قبول داری، یعنی برای مقام از چیزهایی میگذری.. از یک حقیقت میگذری.
اولین نشست باشگاه قرآنی نور، سوره مبارکه ناس، آذر ۹۱

سخنران: استاد چیت چیان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
اگر خود قرآن را مطالعه کنیم در باب وظایف ما نسبت به قرآن عبارتهای مختلفی آمده است مثل قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر.
هرچند ما همین وظایف را با تغییراتی در معنا انجام میدهیم و تصور میکنیم به وظایفمان عمل کرده ایم.
قرائت: از روی قرآن به تحقیق خواندن.
*خواندن یک متن مکتوب به گونهای که نفس فرد خواننده را ارتقا دهد و بالا بیاورد (علق و اسرا(
تلاوت: خاص خواندن و آهنگین خواندن (تالی تلو)
تلو یعنی انعکاس آیات قرآن در درون خواننده – چیزی در زاویه چیز دیگری قرار بگیرد و به تمامی آن را منعکس کند.
تدبر: دبر – تدبیر
به گونه ای که قرآن هماهنگ و یکپارچه مطالعه شود و پشت و غرض آیات مطالعه شود و بر اساس آن تدبیر صورت بگیرد.
وظیفه همه ما تدبر و قرائت می باشد. (اگر بگوییم تلاوت ویژه انبیاست)