اولین نشست باشگاه قرآنی نور

سوره مبارکه ناس

استاد هانی چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
اگر خود قرآن را مطالعه کنیم در باب وظایف ما نسبت به قرآن عبارت‌های مختلفی آمده است مثل قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر.
هرچند ما همین وظایف را با تغییراتی در معنا انجام می‌دهیم و تصور می‌کنیم به وظایفمان عمل کرده ایم.
قرائت: از روی قرآن به تحقیق خواندن.
*خواندن یک متن مکتوب به گونه‌ای که نفس فرد خواننده را ارتقا دهد و بالا بیاورد (علق و اسرا)
تلاوت: خاص خواندن و آهنگین خواندن (تالی تلو)
تلو یعنی انعکاس آیات قرآن در درون خواننده – چیزی در زاویه چیز دیگری قرار بگیرد و به تمامی آن را منعکس کند.
تدبر: دبر – تدبیر
به گونه ای که قرآن هماهنگ و یکپارچه مطالعه شود و پشت و غرض آیات مطالعه شود و بر اساس آن تدبیر صورت بگیرد.
وظیفه همه ما تدبر و قرائت می باشد. (اگر بگوییم تلاوت ویژه انبیاست)
قل اعوذ برب الناس……
بگو پناه می برم به رب مالک اله مردم از شر…
*به چه چیزی وسوسه می گوییم؟ برای دریافت معنی وسوسه به آدمهای وسواسی توجه کنید.
شک بعد از یقین و علم است. پس اساسا چیز منفی است. تاکتیک وسوسه خناس است. فلا اقسم جوار الکنس..
تاخیر انداختن در چیزی که شان تاخیر نداشته باشد.
*چرا تاکتیک وسوسه خناس بودن است؟ هیچوقت وسوسه کننده نمی‌گوید کار منفی را انجام دهید فقط در انجام کارهای مثبت تاخیر ایجاد می‌کند. سوره ناس سلول بنیادی انحراف در بشریت است . از کجا شروع شد؟ از اینجا که یه لحظه صبر کن .. از شنبه.. از این شب قدر.. از بعد نماز.. این تاخیر بنیان همه اتفاقات بد است. تاریخ پر است از این مورد.. در جنگ صفین در حالیکه نزدیک است امیرالمومنین پیروز شود قرآن‌ها سر نیزه می‌رود و وسوسه همه مسیر را تغییر می‌دهد.
*چرا برای در امان ماندن از وسوسه پناه به رب و اله و ملک آمده؟
ربوبیت: تدبیر امور را انجام دادن.
مالکیت: صاحب اختیار.
الوهیت: واله بودن و سرگشتگی- عبادت از روی سرگشتگی.
*چرا نسخه این است؟ چرا از این سه اسم استفاده شده؟
هر جایی اسماء و صفات الهی می‌آیند ناظر یک نیاز در مخلوق هستند (کد است) یعنی یک نیاز را در مخلوق برطرف می‌کند. ما با نظام ربوبیت داریم زندگی می‌کنیم. یا با مالکیت (بچه من..) و با اله هم که همینطور.. اگه با این ازدواج کنم چی و چی!
اگر کسی رب و ملک و اله او غیر خدا بود زمینه وسوسه در او وجود خواهد داشت. ما در جایی کار می‌کنیم و حقوقمان دست اوست. در نظام اعتباریات اجتماعی، او رب ماست. در نظام هستی، دست خداست. در روابط خودتان ربوبیت ملوکیت را تعیین کنید در هر کدام چشمتان بین ‌آنها می‌گردد زمینه وسوسه دارید. (اگر رئیس مورد غیراخلاقی از ما بخواهد وسوسه می‌شویم؟)
*چه کنیم در دوراهی‌ها؟ برعکس تاکتیک خناس عمل کنیم و سریعا کاری که باید را انجام دهیم. چشم‌مان را ببندیم و بپریم در شش متری! راه انس در سرعت است. قرآن در سرعت خیلی دقت دارد.
سارعوا الی مغفره الله- فالسابقات سبقا…
مهمترین چیزی که زمینه انحراف ماست کندی است. تفریح با وقت تلف کردن متفاوت است. آغاز انحراف از وقت تلف کردن است نه از محرماتی که انجام نمی‌دهیم..
*خطورات ذهنی چگونه ورود پیدا می‌کنند و راه مقابله با آن‌ها چیست؟ وسوسه یک جور القا ذهنی است.
امیرالمومنین علیه السلام: ما چیزی جز قرآن بلد نیستیم. تبیان لکل شی..
برای پاسخ دادن به سوالات زندگی‌مان و درآوردن نظام‌های کاربردی جزئی برای زندگی می‌توانیم بر اساس قرآن نظام‌سازی کنیم.
یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون- 18 حشر

فهرست مطالب