هفتمین نشست باشگاه قرآنی نور
سوره مبارکه یس
استاد هانی چیت چیان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يس ﴿۱﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۳﴾ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴﴾ تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ﴿۵﴾
یکی از موضوعات مهمی که در این سوره آمده است راجع به خود قرآن میباشد. آدمها اگر میخواهند پیامبر را بشناسند باید از منظر قرآن پیامبر را بشناسند. پاسخ هر سوال و نیازی که در شما باشد نزد خداوندی است که قرآن را برای ما فرستاده است (پس همهی نیازهای ما در قرآن پاسخ داده شده است.)
“انذار” به معنای تحریک کردن و زنده کردن است، مانند دستگاه شوکی که در اتاق عمل وجود دارد. قرآن برای انسانها انذار است که برای یافتن حقیقت در انسان زنده شوک ایجاد میکند.
اگر کسی انذار را جدی نگیرد جوری غل و زنجیر میشود و درگیر روزمره گی میشود که دیگر امکان بازگشت برای او وجود نخواهد داشت. همچنین اینقدر حجاب جلوی او قرار میگیرد که هیچ چیزی را نمیبیند و دیگر برایش فرقی نمیکند، به قول معروف قلب میمیرد که همهی اینها نتیجهی غفلت اولیه است.
تبعیت از ” ذکر” به معنای این است که وقتی برای مثال دارید کاری را انجام میدهید در ذهنت میآید که این کار اشتباه است، شما باید در این لحظه به این یادآوری توجه و عمل کنید. نکته قابل توجه در این قسمت، داشتن خشیت است که شما با این کار خود را علامه دهر ندانید. چیزی که علم آن را ندارید صریح اعلام کنید. همه حقایق را همه افراد متوجه نمیشوند.
{معنای احکام و تفصیل: در عالم هستی یک سری قوانین کلی وجود دارند که روح همه هستی هستند این روح در بسترهای مختلف جاری میشود و جلوه های مختلفی دارد که به آن روح کلی احکام میگویند و به آن بستر که در آن جلوه کرده است تفصیل میگویند. بهترین تمثیل برای احکام و تفصیل همان مثال روح و بدن است.}
خداوند در قرآن میفرماید همه هستی را بر طبق احکام و تفصیل آفریده است. برای مثال همهی قرآن یک حقیقتی دارد که در تمام سورههای آن هم جاری است.
جمع بندی سوره یس :
سوره مبارکه یس تجلی اراده و امر خدا در ایجاد را از ملک تا ملکوت بیان کرده و آن را در احیای انسانها که توسط انذار پیامبر اکرم صورت میگیرد نشان میدهد. احیایی که با نزول قرآن و صراط مستقیم صورت میگیرد. پذیرش انذار در انسان شرایطی لازم دارد که وجود آنها انسان را به احیا رسانیده که در غیر اینصورت انسان به زنجیرهای ضلالت و نابینایی دچار میشود. انسانی که همواره نیاز خود را در این احیا میبیند در مدار فطرتش برای آن دائم در تلاش و تکاپو است و آن را مییابد. این سوره برای انذار انسان در واجد بودن برای چنین سعیی، از نشان دادن اراده الهی در جریان هستی و در مثالی از جامعه انسانی و نیز در نظام تکوین و در جهان آخرت به همراه تشریح مولفه ها و تبعات آن بهره میگیرد تا به ما نشان دهد سیر زندگی انسان بر اساس تسبیح است.