نشست هفتاد و یکم – مقدمه ای درباره ی امام خمینی و ماموریت ما

استاد هانی چیت چیان – 14 دقیقه / پیاده سازی توسط خانم ثمین قیاسی

بسم الله الرحمن الرحیم

ما همه، چه باور دینی داشته باشیم چه نه، مدیون حضرت امام هستیم. حضرت امام کسی هستند که نگاه آزاداندیشانه به زندگی را به روی ما باز کردند، لذا همه‌ی ما ایرانی‌ها به طور مشخص، مدیون امام خمینی هستیم. نه تنها ما، بلکه خیلی‌ها در دنیا مدیون امام خمینی هستند؛ زیرا اندیشه و حرکت و مکتب حضرت امام باعث شد که گونه‌ی دیگری به زندگی نگاه کنند. انقلاب اسلامی در دنیا، با نام امام خمینی (ره) شناخته می‌شود و این خیلی نکته‌ی مهمی است. ما باید خیلی خدا را شکر کنیم که در دورانی متولد شدیم که توانستیم حضرت امام را ببینیم. خیلی باید خدا را شکر کنیم که توانستیم دورانی را ببینیم که یک انسان متألهِ الهیِ خالص، توانسته چگونگی زندگی انسان‌ها را در همه‌ی ابعاد تغییر دهد. باید یک زمانی بگذاریم برای امام خمینی و مکتب امام خمینی و حداقل وصیت‌نامه امام؛ زیرا یک منشور کامل عبادی سیاسی است و به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای، میثاق بین امام (ره) و مردم، همین وصیت‌نامه است. اصلا معنای وصیت همین است. وصیت یعنی فرد قبلی یک تعهدی را بر عهده‌ی آیندگان می‌گذارد. ما همگی، چه بدانیم چه نه، مشمول وصیت حضرت امام هستیم و متعهدیم به این وصیت. یعنی اینکه در قیامت به ما می‌گویند: پدری شما را وصیت کرد، شما در قبال این وصیت چه کردید؟ ما نمی‌توانیم بگوییم نبودیم، ندیدیم! نه، ما نمی‌توانیم چنین حرفی بزنیم. چنانکه همه‌ی ما، وارثان انبیای الهی هستیم. دین و آیین انبیای الهی به ما به ارث رسیده. در قیامت از ما می‌پرسند که با ارث موسی (ع)، ابراهیم (ع)، چه کردید؟ حضرت امام هم همین‌طور، یک ارث کاملی به ما رسیده و ما باید در قیامت پاسخ دهیم که با این ارث چه کردیم. پس واجب است بر هر کسی که یک‌بار حداقل این وصیت‌نامه را بخواند.

یک جمله‌ای در وصیت‌نامه امام هست که می‌گوید: (قریب به مضمون)

این انقلاب و این حکومت دینی که به واسطه‌ی این ملت ایجاد شده، با همه نقص‌هایی که ممکن است داشته باشد، حکومت الهی روی کار آورده است و مردم باید صیانت کنند از این حرکتی که اتفاق افتاده و این صیانت از طریق قرآن انجام می‌شود. لذا آن ملتی که تلاش کرد و این حکومت را روی کار آورد، وظیفه‌ی صیانت از انقلاب را دارند و این صیانت از طریق صیانت از قرآن انجام می‌شود. لذا ما این جلسه را به همین دلیل برگزار می‌کنیم: صیانت از قرآن به قصد صیانت از انقلاب.

سوره‌ای که در این نشست بررسی می‌کنیم، سوره‌ی صافات است. سوره‌ی صافات، ۱۸۰ آیه‌ی کوتاه و حجم زیادی جملات به هم فشرده دارد.

 مأموریت سال ۱۴۰۰ باشگاه، خواندن ۵ سوره‌ی ملائکه است و رسالت ما در این سال مصداق‌یابی است. یعنی سوره، آیه یا مفهومی از سوره را در زندگی خودمان یا دیگران ببینیم. جلوه و مصداق سوره را پیدا کنیم. می‌خواهیم سوره‌ها دیده شوند و خوانده شوند، در مقام مفاهیم نمانند.  لذا هر جلسه مفاهیم سوره را کار می‌کنیم، آن را به سوال تبدیل می‌کنیم و می‌رویم که در زندگی‌مان آن را پیدا کنیم و ببینیم.

فهرست مطالب