آیت الله العظمی جوادی آملی

ما الآن در آستانه فروردین هستیم مستحضرید كه ذات اقدس الهی اگر این شب و روز را یكسان خلق می‌كرد آن وقت ما فصول چهارگانه نداشتیم و دیگر ارزاق مردم تأمین نمی‌شد. اما نکته ای که باید به آن دقت داشت این است که این زمین است كه ۳۶۵ روز تلاش و كوشش كرد كه یك دور به دور آفتاب بگردد، ما فکر می­کنیم اگر زمین مثلاً پنجاه بار به دور خورشید گشت ما نیز پنجاه سال رشد کرده ایم، در حالی که اگر انسان پنجاه مطلب علمی فهمید پنجاه سالش است! ما باید ببینیم فروردین ما چه زمانی است! عمر هر كسی به اندازه فهم و علم اوست.
وجود مبارك امام صادق علیه السلام به مفضّل فرمود تو چهارتا كتاب بنویس كه بعد از مرگِ تو بچه‌های تو كتابِ تو را به ارث ببرند نه اینكه كتاب بخری و در كتابخانه بگذاری تا بچه‌ها ارث ببرند. ما تا نَفَس می‌كشیم باید دنبال سواد و علمی باشیم که مشكل جامعه را حل كند.
غرض این است كه این دو نكته باید ملحوظ شود؛ كه عیدِ ما به این نیست كه زمین به دور آفتاب بگردد تا ما عمرمان زیاد شود ما اگر دور شمسِ حقیقت حركتی كردیم آن وقت عمر ما زیاد می‌شود و بالا می‌آید. اگر دور اهل بیت علیهم السلام گشتیم و از معارف اینها استفاده كردیم و راه اینها را ادامه دادیم ما هم دور شمس گشته ایم و عمرمان زیاد شده است.

فهرست مطالب