دوست هم باشگاهی، سلام

همان طور که می‌دانی –و شاید هم ندانی- هر سال، یکی از نشست‌های باشگاه قرآنی نور در مشهد برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته، برای شرکت در نشست مشهد، فعالیت‌هایی تعریف می‌شد که برای انجام هر یک از آنها امتیاز  مشخصی  در نظر گرفته شده بود. و اعضا با کسب حد نصاب امتیاز لازم، مجوز شرکت در نشست را به دست می‌آوردند.  این فعالیت‌ها  حول محور قرآن متنوع بودند و از حفظ سوره‌ای از قرآن تا پیدا کردن مصادیق اولوالالباب در قرآن و غیر آن را شامل می‌شدند.

برای نشست امسال، حالا که چند ماهی است بر سر سفره سوره‌های مکی با فاتحه «الر» نشسته‌ایم و در میانه راه هستیم، تصمیم بر این شد که برای بهره‌گیری بهتر از نشست مشهد، شرط حضور در نشست متناسب با سیر مطالعه سور مکی با فاتحه «الر» باشد.

در آخرین نشست، سوره هود را کار کردیم. در این سوره به هفت پیامبر بزرگوار حضرات نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، شعیب و موسی علی نبینا و آله و علیهم السلام پرداخته شده است. ما به عنوان مسلمان به پیامبری همه انبیا اعتقاد داریم. قرآن صراحتاً می‌گوید حتی اگر به یک پیامبر اعتقاد نداشته باشید گویی به هیچکدام اعتقاد ندارید؛ اعتقاد به هریک از انبیا نمودی در زندگی ما خواهد داشت. به خصوص ما شیعیان باید دقت کنیم که تا زمانی که ایمان به انبیا در دل ما قوت نگیرد ایمان به ائمه اطهار ممکن نخواهد بود. با توجه به سوره هود، درباره ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبران سورۀ هود مطالب زیر قابل بیان است:

حضرت نوح: اصل مطلب دعوت حضرت نوح(ع) بازگشت به گزاره‌های فطری و احیای انسانیت بوده‌است.

حضرت هود:  حامل پیام دور شدن از لهو و لعب است. حال که عالَم دچار لهو و لعب نیست، چرا زندگی انسان باید به این آفت دچار باشد؟

حضرت صالح: قوم حضرت صالح(ع) کسانی بودند که توانمندی‌هایشان را به بازی می‌گرفتند. در واقع لهو و لعب آن‌ها در عرصۀ صناعت و پیشرفته بود. پیام این حضرت دوری از لهو و لعب پیشرفته بود.

حضرت ابراهیم: در ساختار پیام حضرت ابراهیم(ع) اصلی‌ترین عنصر برائت است. باید توجه داشت توحید یعنی نفی شرک و جنگیدن علیه شرک. بدون برائت نمی‌توان موحدانه زندگی کرد.

حضرت لوط: قوم حضرت لوط(ع) دچار یک انحراف جنسی بودند که البته موضوع فقط این انحراف نبود، بلکه آنان از این انحراف در جهت مقاصد دیگر خود استفاده می‌کردند. برای مثال بخشی از دلیل شروع این ماجرا به خاطر ترساندن غریبه‌ها از سرزمینشان و مانع شدن از اقامت آنان در آن‌جا بوده‌است. امروزه هم شاهد استفاده از انحرافات جنسی در یک پکیج سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … هستیم. حضرت لوط(ع) پرچم‌دار کنترل شهوتی بودند که منجر به کنترل در همۀ ابعاد زندگی می‌شود.

حضرت شعیب: در قوم حضرت شعیب(ع) مناسبات در جامعه شکل گرفته‌است، جامعه دچار لهو و لعب نیست، انحراف شهوت ندارد، اما در مناسبات اجتماعی کم می‌گذارند(مطففند). این واژه فقط کم گذاشتن در فروش نیست، گاهی تولیدکننده‌ای می‌تواند جنس بهتری تولید کند و با بهانۀ اینکه لیاقت این‌ها همین است تولید نمی‌کند. اتفاقاً آسیب این از کم‌فروشی بیشتر هم هست. این ایرادی که در قوم حضرت شعیب(ع) وجود داشت گریبانگیر جوامع پیشرفته می‌شود، جوامعی که نظام و قدرت دارند. پیام این حضرت مبارزه با مطفف بودن است.

حضرت موسی: حضرت موسی(ع) اعتقاد به حکومت دینی را گسترش دادند. ایشان با طاغوت مبارزه کردند، زمین را از او گرفتند و حکومت دینی را برپا کردند.

به عنوان تمرین، بنا شد ایمان به این پیامبران را مشق کنیم.

 به این صورت که هر کدام از ما دست کم در یک کار یا یک رابطه خود، ایمان به این هفت پیامبر را وارد کنیم، این هفت عنصر را پیاده کنیم و سعی کنیم تا نشست بعد دست کم در یک قضیه مومن به پیامبران سورۀ هود باشیم. برای این منظور، یک عمل حق را در نظر بگیریم، عملی که استمرار داشته باشد مثل حسن معاشرت با والدین، حسن معاشرت با همسر، درس خواندن و … . در مورد همان یک کار موارد زیر را بررسی کنیم:

  1.  کاری که انجام می‌دهیم به چه میزان از حقایق فطری برخوردار است؟ (ایمان به حضرت نوح)
  2.  به چه میزان در این کار از لهو و لعب پرهیز شده است؟ (ایمان به حضرت هود)
  3.  چقدر مراقبت شده است که نتایج و دستاوردهای این کار موجب غفلت نشود؟ (ایمان به حضرت صالح)
  4.  این کار به چه میزان موجب مبارزه با طاغوت شده و بت شکنی می‌کند؟ (ایمان به حضرت ابراهیم)
  5.  به چه میزان تمایلات و هواهای نفسانی در این کار کنترل شده‌اند؟ (ایمان به حضرت لوط)
  6.  نسبت این کار با انسان‌های دیگر به چه میزان در نظر گرفته شده و کار تا چه اندازه از کم‌فروشی دور شده است؟ (ایمان به حضرت شعیب)
  7.  این کار چگونه و به چه اندازه‌‌ای می‌تواند در تثبیت و گسترش حاکمیت دینی مفید باشد؟ (ایمان به حضرت موسی)

برای محقق شدن این منظور، خواندن سوره هود و مراجعه به تفسیر المیزان توصیه می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صوت جلسه قبل (فایل اول و فایل دوم)، و متن پیاده شده صوت جلسه رجوع کنید.

پس از بررسی یک کار خود مطابق این نظام،‌ نظر خود را در خصوص ایمان داشتن به انبیاء و چگونگی جاری کردن آن در زندگی بیان فرمایید!

همچنین می‌توانید به نقش و جایگاه حضرت عیسیعلیه السلام در این منظومه اشاره کنید.

منتظر دیدار شما در مشهد الرضاعلیه السلام هستیم.

من الله التوفیق

فهرست مطالب