فَکُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾ أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾ یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾ أَوْ مِسْکِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾ ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿١٧﴾

1- وقتی در فراخوان عبور از گردنه نوشتم من می خواهم با قرآن انس بیشتری بگیرم، دکتر این آیه ها را فرستادند و گفتند: بگو دقیقا می خواهی با این آیات چه کار کنی؟

2- تا به حال شده گذرتان به یک آدم زبان نفهمِ لج باز بخورد؟  کسی که به هیچ صراطی مستقیم نیست؟ کسی که به شدت بد عنق و زبان نفهم است؟ حالا شما فکر کنید نه تنها باید این بشر را تحمل کنید بلکه باید خلق و خویش را هم عوض کنید، هدایت و اصلاحش کنید،  ضمن اینکه برای این کار باید صبر و طمانینه به خرج دهید. تصور کنید چقدررر کار سختی است.

3- در دعای فرج می خوانیم: “حتی تسکنه ارضک طوعا”

زمین خودش را از روی آگاهی و به دلخواه تسلیم امر امام زمان کند! مردم تا نفهمند خودشان را در اختیار امام زمان  قرار نمی دهند! “طوعا” مسئولیت می آورد برای ما!  جامعه ی جهانی باید از روی آگاهی تسلیم امام زمان شوند! جهاد ما برای امام زمان یک جهاد فکری فرهنگی است. اگر امام زمان شناخته شود همه دنبال او خواهند گشت. باید به “طوعا” اهمیت بدهیم! کسی که دعای فرج می خواند و باید هم بخواند. باید بگوید من در جهت(آگاهی بخشی) چه نقشی می توانم داشته باشم؟ چه کار می توانم بکنم؟(استاد شجاعی)

4- فک رقبه! آزاد کردن اسیری! شما بگویید آزاد کردن کسی که پایش اسیر بند زنجیر است سخت تر است یا کسی که عقلش اسیر بند جهالت؟

5- من همان آدم لج بازِ تندخویِ زبان نفهم هستم! که خوشبختانه یا بدبختانه تربیتم به دست خودم سپرده شده است! و بارها مشاهده کرده ام که چقدر تربیت ناپذیر و یا حداقل سخت تربیت پذیر بوده ام. چقدر مشقت بار بوده است!

6-مشق من این باشد: فک رقبه! خودم را آزاد کنم! بعد بیفتم دنبال آزاد کردن بقیه اسیر ها! یا شاید این کار را به صورت هم زمان انجام دادم. یک لیست درست کرده ام از کار هایی که از دست من بر می آید برای آزادی خودم و دیگران… اگر بشناسیم، دنبال او خواهیم گشت…

فهرست مطالب