سپاس خدای متعال را که از سر لطف بیکرانش خاتم رسولان را که واجد همه اسماء وصفات نیکویش بود برای هدایت بشر ارسال کرده و و معجزه جاودان حبیبش را از سنخ معنا ودانش قرار داد تا بر همگان تفهیم کند که کمال بشر به امور معنوی و گذراندن مراحل به سوی اوست. اعجاز جاودان قرآن از جنبه های مختلف است و هرروز که می گذرد گوشه ای از آن بر بشر روشن می شود. انسان هر دری از دانش را که می گشاید پرده ای از شگفتی های این کتاب الهی براو هویدا می شود که انّه للحقّ من ربّک (بقره: ۴۷) و لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه (فصلت: ۴۲)….
عطر دل انگیز آیات قرآن، مشام جان را زنده میسازد ودلی که به قرآن زنده شود، هرگز افسرده نمی گردد. قرآن سفره گسترده و پر نعمت الهی است. آوای دلنشین تلاوت آیاتش، روحبخش وصفا دهنده ضمیرهای پاکِ پاکدلان است و زمزم زلال معارف قرآن، صفای دلها و حیات جانها است
وقتي متوجه باشيم که قرآن كتاب هدايت بشريت و نقشه زندگی ماست ، و وقتي متوجه باشيم اين كتاب هدايت ما را به تدبّر در خودش و پیدا کردن نشانی ها دعوت کرده است، که میفرمايد: «كتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ اُولُو الْاَلْباب»۱ اي پيامبر! قرآن كتاب پربركتي است كه ما آن را بهسوي تو نازل كرديم، تا در آياتش تدبّر شود و تا انديشمندان از آن متذكر گردند. پس بايد تلاش كرد با تدبر و تأمل، حرف قرآن را دريافت و تفسير قرآن جز همين فهم صحيح قرآن چيزي نيست، عمده آن است كه متوجه شويم قلب بیدار معجزه فهمی لازم داریم که در معرض قرآن قرارش دهیم و پاک و روشن نگهش داریم.
یکی از راههای ارتباط با قرآن در شرايط تفكر حاصل ميشود و اگر در جامعهاي خانهی تفكر ويران شود، ديگر خداوند از طريق قرآن با ما سخن نخواهد گفت.
پيامبررحمت میفرمايد: «فَاِذا الْتُبِسَتْ عَلَيْكُمْ الْفِتَنُ كَقِطْعِ اللَّيْلِ الْمُظْلَمِ فَعَلَيْكم بالْقُرانِ»۲ هرگاه فتنهها همچون پارههاي شب ظلماني بر شما هجوم آوردند، به قرآن پناه آوريد و از تدبر در آن، راه را از چاه تشخيص دهيد .
بهترين راه تفسير قرآن: اگر بپذيريم قرآن نور است «وَ اَنْزَلْنا اِليكمُ نوراً مُبيناً»۳ و تبيان كل شيء است و هرچيز را روشن میكند. «وَ اَنْزَلْنا عَليكَ الكتابَ تِبْيانًا لِكُلِّ شَيْيءٍ»۴ می پذيريم قرآن از غيرْ مستغني است و خودش خودش را روشن میكند و كافي است ما در آن تدبّر كنيم، چرا كه نمی شود كتابي كه براي هدايت مردم آمده، مبهم و غامض و غير قابل فهم باشد، زيرا براي مشاهده نورْ به نوري ديگر نياز نيست، البته بايد متوجه باشيم سنت پيامبر و اهل البيت بنابه فرمايش خود قرآن جزء قرآن هستند و رجوع به روايات ائمه در واقع كمك است تا باز از خود قرآن، قرآن را بفهميم، چنانچه اميرالمؤمنيند ر مورد قرآن میفرمايند: «يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ يَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلي بَعْضٍ»۵ يعني قرآن برخي از آياتش به وسيله برخي ديگر سخن میگويند، و بعضي بر بعضي ديگر گواهي میدهند. و اساساً روش ائمه همان روش تفسير قرآن به قرآن بوده و در هيچ مورد از بيانات ايشان در زمينه تفسير آيات، از غير قرآن استعانت به عمل نيامده است.
ما جمعی هستیم که قاطعانه یقین داریم شکوفا شدن جانمان و مراقبت از قلبمان جز در نور تمسک به قرآن به همراه دستگیریهای روشنی بخش اهل بیت علیهم السلام ممکن نیست و در این مسیرهمراهی، همدلی و همکوشی شما را می طلبیم .
۱- سورهی ص، آيهی ۲۹.
۲- علم الهدي خراساني، نهج الخطابه-سخنان پيامبر(صلی الله علیه و آله) و اميرالمؤمنين(علیه السلام) ج۱، ص ۴۰.
۳- سورهی نساء، آيهی ۱۷۴.
۴- سورهی نحل، آيهی ۸۹.
۵- نهجالبلاغه، خطبهی ۱۳۳.