یک زیارت بی نظیر است که در آن به حداقل سی و دو آیه قرآن اشاره شده است. شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان در مورد این زیارت نوشته ‌اند: روایت شده به خواندن آن زیارت، در هر وقت و هر کجا که شخص باشد…بخشی از زیارت
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ وَ أَوَّلَ الْعَابِدِينَ وَ أَزْهَدَ الزَّاهِدِينَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ صَلَوَاتُهُ وَ تَحِيَّاتُهُ أَنْتَ مُطْعِمُ الطَّعَامِ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينا وَ يَتِيما وَ أَسِيرا لِوَجْهِ اللَّهِ لا تُرِيدُ مِنْهُمْ جَزَاءً وَ لا شُكُورا وَ فِيكَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى:( وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) وَ أَنْتَ الْكَاظِمُ لِلْغَيْظِ وَ الْعَافِي عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ وَ أَنْتَ الصَّابِرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ وَ أَنْتَ الْقَاسِمُ بِالسَّوِيَّةِ وَ الْعَادِلُ فِي الرَّعِيَّةِ وَ الْعَالِمُ بِحُدُودِ اللَّهِ مِنْ جَمِيعِ الْبَرِيَّةِ وَ اللَّهُ تَعَالَى أَخْبَرَ عَمَّا أَوْلاكَ مِنْ فَضْلِهِ بِقَوْلِهِ:
سلام بر تو اى امير مؤمنان و سرور جانشينان،و رأس عبادت ‏كنندگان،و پارساترين پارسايان، و رحمت خدا و بركات و درودها و تحيّاتش بر تو باد، تويى خوراننده طعام، به درمانده و يتيم و اسير تنها به خاطر محبت و خشنودى خدا،كه از آنها پاداش و سپاسى نمى‏خواستى، و خداى تعالى در حق تو چنين گفت: ديگران را بر خود ترجيح مى‏دهند، گرچه خود به آن نیازمند باشند،هركه از شح نفسش محفوظ ماند پس از رستگاران خواهد بود، تويى فروبرنده خشم، و گذشت ‏كننده از مردم، و خدا نيكوكاران را دوست دارد، تويى صبركننده‏ در تنگدستى و پريشان ‏حالى و به هنگام جنگ، تويى بخش كننده به برابرى، و دادگر در ميان‏ ملّت، و آگاه به مقرّرات خدا، از ميان همه انسانها، خداى تعالى خبر داد از آنچه سزاوار كرده تو را از فضلش به گفته‏ اش:
أَ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِنا كَمَنْ كَانَ فَاسِقا لا يَسْتَوُونَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَى نُزُلا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ )وَ أَنْتَ الْمَخْصُوصُ بِعِلْمِ التَّنْزِيلِ وَ حُكْمِ التَّأْوِيلِ وَ نَصِّ الرَّسُولِ وَ لَكَ الْمَوَاقِفُ الْمَشْهُودَةُ وَ الْمَقَامَاتُ الْمَشْهُورَةُ وَ الْأَيَّامُ الْمَذْكُورَةُ يَوْمَ بَدْرٍ وَ يَوْمَ الْأَحْزَابِ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالا شَدِيدا وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلا غُرُورا.
آيا كسى‏كه مؤمن است همانند كسى است كه فاسق است؟هرگز برابر نيستند. امّا كسانى كه‏ ايمان آورده ‏اند،و كار شايسته كردند،براى آنها بهشتهایی است جايگاه جهت پذيرايى به پاداش آنچه انجام دادند، و تويى‏ اختصاص يافته به علم قرآن، و حكم تأويل، و صريح گفتار پيامبر، و برای توست موقعيتهاى گواهى شده، و مقامات مشهور، و روزهاى ياد شده، روز بدر، و روز احزاب‏ آن زمان كه چشمها منحرف، و جانها به گلوها رسيد، و به خدا گمان مى‏برديد، گمانهاى گوناگون، در آنجا اهل ايمان آزمايش شدند، و دچار تزلزل گشتند تزلزل سخت.آن هنگام اهل نفاق و آنان‏كه در دلهايشان بيمارى‏ بود گفتند: خدا و رسولش جز فريب به ما وعده ندادند.

فهرست مطالب