(نشدند) بس که خدیجه نشدیم…”
من عاشق این جمله طوفانی زهرا داور پناهم اول صحبتهایش در بیت رهبری، که گفت و انگار بین حرفهای خوب دیگرش گم شد… از شما چه پنهان در خلوت خودم بارها تکرارش می کنم…
اینکه ثروتمندترین زن جزیره العرب در جستجوی پیامبر آخرالزمان باشد و سراغش را از دانشمندان نشانه شناس زمان خودش بگیرد… اینکه اولین کسی باشد که رسول خدا را پس از وحی در آغوش خود بگیرد و بپوشاند… اینکه با همه داشته هایش روند شکل گیری اسلام را مدیریت کند… اینکه مایه آرامش آرام جان کائنات باشد… ( ابن کثیر، در کتاب البدایة و النهایة، ج۲، ص61 آورده است که حضرت خدیجه (س) بهترین و صادق‌ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود…) و اینکه چنین بانویی که به شهادت پیامبر بهشت مشتاق اوست مادر ما باشد واقعا فوق العاده نیست…؟
این جملات هم از حضرت آیت الله جوادی آملی انصافا بی نظیر است:
جامعه را عقلانی کردن نه کار سخت بلکه کار هر حکیم و متکلمی نیست؛ فرهنگ جاهلی را فرهنگ عاقلی کردن کار هر عالم و فقیهی نیست؛ در فرهنگ جاهلی معیار تصدیق و تکذیب، قول پدران و گذشتگان بود، در چنین فضایی حضرت خدیجه برهان عقلی ارائه کرده، قبل از بعثت به نبوت عامه و نبوت انبیای ابراهیمی معتقد بوده و موحدانه زیسته است.
امام صادق(ع) فرمود: «اگر بخواهی عالم شوی نه اینکه مقلد دیگران شوی و حرمت علمی عالمان را ببری باید بفهمی چه چیزی آورده ای؟» بین دلال علم و فقیه، بین دلال علم و تفسیر، بین دلال علم و برهان و بین دلال علم و متکلم فرق است. حضرت خدیجه سلام الله علیها در عصر دلالی محقق بود، او قبل از بعثت پیامبر خداوند را موحدانه عبادت می کرد، آیا ارزش ندارد شخصیت زنی چون حضرت خدیجه سلام الله علیها شناخته شود؟
در جاهلیت که ربا پیمان اقتصادی رسمی بود، دامن‌فروشی نیز رسمی بود، هر دو را خدیجه سلام الله علیها خط بطلان بر آن کشید و هم ربا و هم آلودگی را تحریم کرده بود و همه تجارت خود را در راه دین فدا کرد.
وجود مبارک خدیجه کبری سلام الله علیها که طرف مشورت پیغمبر بود، سعی می کرد منزل را خوب نگه بدارد، روز ها برای حضرت تا غار حرا غذا ببرد، حضرت امیر می فرماید فقط من می دیدم که پیمبر در آن غار چه ناله ها می زند و لا یریه احدٌ غیری. چه کسی در آن موقع برای پیامبر غذا می آورد؟ همین خدیجه.
حضرت علی(ع) هم از یک منظر فرزند خدیجه کبری است و ایشان در مقطعی در پرورشگاه حضرت خدیجه بود هرچند تربیت او الهی بود. حضرت علی از ابتدا تحت تربیت پیامبر اکرم قرار گرفت و تمام امور داخلی او به عهده حضرت خدیجه بود.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه طبق سخن حضرت علی(ع) اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد، حضرت خدیجه بود گفت: حضرت خدیجه نه تنها ام المومنین فقهی بلکه ام المومنین فرهنگی، ام المومنین اقتصادی و ام المومنین عفاف و حجاب است.
او مال التجاره فراوان را به برکت اِشراف آن حضرت به کارگری و کارمندی، با اِشراف آن حضرت به سود آوری تبدیل کردند. همان مردمی که «إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها» همون مردم را رام کرد دقت کنید که الیهما نیست بلکه الیها است. زمان، زمان غلبه تجارت است. کل جریان را خدیجه رهبری کرد در زمان جاهلیت.
خدیجه سلام الله علیها فرهنگ و اقتصاد و تجارت را تغییر داد و اگر می‌بینید ائمه این همه خضوع در پیشگاه آن حضرت دارند، نه‌تنها چون مادر ایشان است، بلکه به‌خاطر مقام و شان آن حضرت است.
الان هم باید با تاسی از آن حضرت، بانک‌های ربوی را تحریم کنیم و اگر می‌خواهیم این مادر از ما راضی شود باید مسیر او را برویم، زیرا این جزو حقوق ایشان بر گردن ماست.
این پیام مادر ما است. آنها در شعب ابی طالب صبر کردند، تحریم ها را تحمل کردند، این جملات از حضرت پیامبر (ص) هم کار را تمام می کند: «خداوند هیچ‌گاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچ‌کس مرا تصدیق نکرد، یاری‌ام کرد در زمانی که هیچ‌کس مرا یاری نکرد، از مالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، مالشان را از من دریغ کردند.

فهرست مطالب